Wednesday, November 3, 2010

Al-Ghaffar -Yang Maha Pengampun

Indah nya sifat ALLAH yang Maha Pengampun..

Seorang lelaki datang kepada Rasulullah saw seraya berkata,
"Jika aku berbuat dosa, apakah akan ditulis?" Rasulullah saw menjawab,"Ya, akan ditulis."

Lelaki itu bertanya lagi,"Bagaimana jika aku bertaubat?" Rasulullah saw menjawab,"Akan dihapus."

Lelaki itu bertanya lagi,"Bagaimana jika aku mengulangi lagi?" Rasulullah saw menjawab,"Akan ditulis."

Lelaki itu bertanya lagi, "Ya Rasulullah, bagaimana kalau aku bertaubat?" Rasulullah saw menjawab,"Akan dihapus."

Lelaki itupun berkata, "Ya Rasulullah, sampai bilakah Allah akan menghapus dosa?" Rasulullah saw menjawab,"ALLAH TIDAK AKAN BOSAN MEMBERI AMPUNAN SAMPAI KALIAN BOSAN MEMINTA AMPUN." - (HR Thabrani dan al-Hakim)


Namun ia bukanlah peluang buat kita untuk berbuat sesuka hati, kerana ingatlah bahawa taubat yang sebenar-benar itu dipandang ALLAH.

“Dialah yang meperlihatkan pada kamu ayat-ayat-Nya

dan menurunkan rezeki dari langit bagi kamu,

dan tidaklah terperingatkan kecuali orang yang bertaubat.”

(QS. Al-Ghafir : 13)


Taubat nasuha, sudahkah kita laksanakan tahapan taubat yang islam ajarkan?

1. Pengakuan bahwa dirinya bersalah dan istighfar
2. Tekad yang kuat untuk benar-benar bertaubat.
3. Usaha sekuat mungkin untuk meninggalkan perbuatan tercela yang telah dilakukan.
4. Melakukan ibadat sunat yang lain seperti solat taubat dan bersedekah
.

Indahnya taubat nasuha..

Hai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang semurni-murninya, mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapus kesalahan-kesalahanmu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, pada hari ketika Allah tidak menghinakan Nabi dan orang-orang yang beriman bersama dengan dia; sedang cahaya mereka memancar di hadapan dan di sebelah kanan mereka, sambil mereka mengatakan: "Ya Tuhan kami, sempurnakanlah bagi kami cahaya kami dan ampunilah kami; sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu".

(At-Tahrim, QS. 66:8)


Ketika kita sudah mengetahui dan menyedari kesalahan yang kita lakukan salah dan kemudian segera bertaubat, kita masih melakukan dosa lagi ini bererti taubat kita masih belum tergolong sebagai taubat yang sebenar-benar taubat.






Hayati..Selami..Insafi Diri



بسم الله الرحمن الرحيم

Semoga video ini bermanfaat untuk kita bermuhasabah..
subhanallahiwabihamdihi..subhanallahil a'dzim..

***aku ingin ke syurga tanpa disiksa terlebih dahulu***

Friday, October 1, 2010

HAKIKAT BAHAGIA


Alhamdulillahirabbil a’lamin.. Segala puji bagi ALLAH pemelihara sekalian alam.. Ucapan Selawat “Sallallahu a’la Muhammad, wa a’la alihi wa sohbihi ajmai’n” kepada junjungan besar Nabi Kita.. Para sahabat, para a’limin, tabi’ dan tabi’in..dan seterus nya kepada seluruh umat islam sama ada yang masih hidup atau pun yang sudah meninggal dunia..


10 haribulan 10 tahun 2010 akhirnya dengan izin ALLAH dapat lah ana menghadiri sebuah majlis ilmu. Ana rasa ana adalah antara insan yang terpilih dalam ribuan mahasiswa ada di tempat ana sambung pengajian. Cukup padat, menarik, mantap dan bersahaja penyampaian kuliah maghrib yang di sampaikan oleh Ustaz Azhar Idrus dalam masa satu jam. Tak banyak, hanya sepotong hadis tetapi al-fadil ustaz mampu menyampaikan dengan panjang lebar. Tiada makanan yang paling lazat selain mendapat makanan rohani bagiku.


Ana khilaf kerana tidak membawa buku catatan, telefon ana juga tidak berfungsi untuk merakam suara al-fadil ustaz, maklumlah.. ana tak kuat ingatan. Mudah sangat lupa, ini lah kelemahan yang membelengu diri. Tetapi tak mengapa, ana tetap bersemangat untuk menceritakan sedikit sebanyak apa yang ana faham, yang ana dapat digest berkat izin dari NYA member pemahaman dalam menuntut ilmu. Jadi, ana mohon maaf awal-awal lagi sekiranya apa yang ana sampaikan ini tidak sempurna atau tersalah tafsir. Tajuk khusus untuk kuliah maghrib ni tak ada, tapi ana boleh simpulkan yang ianya berkisarkan “Hakikat Kebahagiaan”.
Dalam sebuah hadis Nabi bersabda bahawa, ada empat perkara yang boleh membutkan seseorang itu bahagia. Yang pertama, dikurniakan rezeki dari Allah. Kedua, bersahabat dengan orang-orang soleh. Ketiga, mempunyai anak yang soleh. Dan yang keempat, memiliki suami yang soleh atau isteri yang solehah.


Huraian bagi perkara yang pertama , sesorang itu akan bahagia apabila mendapat rezeki dari ALLAH. Apabila kita menyebut soal rezeki, tidak ramai diantara kita yang faham tentang konsep rezeki yang sebenar. Kadang kala, kerana rezekilah seseorang itu akan dihumbankan ke dalam azab neraka. Ini kerana, hamba Allah tersebut telah menggunakan cara yang salah untuk mencari rezeki. Atas alasan mencari rezeki, maka si hamba tersebut dengan sesuka hatinya melanggar segala perintah Nya tanpa rasa bersalah. Contoh yang paling dekat ialah, meninggalkan solat fardhu yang wajib ditunaikan. Sibuk dengan urusan itu dan ini sehinggakan tiada masa sedikitpun untuk sujud menyembah Ilahi. Sungguh tidak malu menggunakan seluruh ni’mat yang tidak berbayar tetapi sombong dan kikir masa yang diperuntukkan untuk Allah. Kerana sibuk mencari rezeki, jauh diri dari masjid, jauh dari majlis-majlis ilmu. Kerana ketamakkan hamba-hamba Allah itu tadi, mereka sangka mereka boleh hidup bahagia. Salah! Ana teringat ayat-ayat al-fadil ustaz lebih kurang, “orang yang banyak duit, belum tentu lagi dia orang yang senang” Ini kerana orang yang senang adalah orang yang bila mana ALLAH menyeru untuk sujud, dia mampu untuk sujud. Bila dia nak bergerak dia boleh berjalan, bila dia nak makan dia bebas memilih apa sahaja yang dia mahu.


Berbeza dengan orang yang banyak harta, mereka tidak dapat meni’mati segala kesenangan tersebut. Walau berapa banyak biji kereta mewah yang dimiliki, dia tetap tak dapat menaikinya. Dia hanya mampu menaiki kerusi roda. Makanannya pula hanya ubat-ubatan bersulamkan air kosong. Lihat lah betapa ALLAH memiliki kuasa yang Maha Hebat, yang mengizinkan segala sesuatu mengikut kehendaknya. Oleh sebab itu, harapkanlah rezeki yang datang nya dari ALLAH, bukan dari manusia. Hakikatnya, terlalu ramai yang patuh pada perintah manusia dan ingkar pada Allah. Main taktik kotor untuk mencari rezeki dengan riba’,judi dan segala macam. Bagi mereka yang faham tentang konsep rezeki, dia akan sentiasa menjadikan apa saja yang berlaku pada dirinya itu sebagai tazkirah atau ingatan untuknya dari ALLAH. Contohnya, jika ALLAH tidak mengurniakan rezeki kepada kita, makanan yang dipegang juga boleh terjatuh dan ianya telahpun menjadi makanan pada makhluk lain seperti ayam atau kucing. Bagi hamba ALLAH yang tidak faham sudah tentu makhluk tadi dimarahi, dimaki hamun bahkan ada yang sanggup melakukan kezaliman terhadap makhluk tersebut. Kesi mpulannya, ajari dan ingatkan diri tentang hakikat sebenar bagaimana cara-cara untuk mendapatkan rezeki yang dikurniakan oleh ALLAH SWT yang diredhai NYA.


Perkara yang kedua, yang boleh membuatkan seseorang itu bahagia adalah memiliki sahabat yang soleh. Sahabat soleh itu adalah sahabat yang baik, dimana mereka sedikitpun tidak menyusahkan kita. Dia sentiasa memudahkan urusan kita. Bila diberi amanah dia jujur dan sebagainya. Ibarat berkawan dengan penjual minyak wangi, kita juga akan terpalit dengan wangian yang harum. Contoh yang diberi oleh al-fadil ustaz yang bunyinya lebih kurang, “bila kita pergi satu kedai kopi, kita ternampak kawan-kawan lama yang buruk akhlak dan penampilannya sudah pasti kita akan dituduh bahawa kita juga seperti mereka” dan sebaliknya jika kita duduk semeja dengan kumpulan a’limin, kita juga akan dianggap seperti mereka. Banyak cabaran bagi mereka yang berkawan dengan rakan-rakan yang kurang akhlaknya terutama sekali dalam bab menegur dan berbuat kebajikan. Contohnya, kita akan disindir dan dipersendakan sehingga malu untuk berbuat baik. Segalanya akan terbatas. Malah sedikit sebanyak perbuatan jahat si rakan akan mempengaruhi diri kita kelak. Nauzubillahimin za likh! Oleh itu, dekati golongan soleh untuk hidup aman bahagia.


Yang ketiga, dengan memiliki anak yang soleh seseorang itu akan bahagia. Rugilah bagi mereka yang tidak mahu memilki anak. Anak yang soleh ini adalah anak yang setiap hari mendoakan ibu bapanya. Seusai solat, dia akan meminta “Ya Allah Ya Tuhanku, ampunilah dosa kedua ibu bapaku, dan kasihanilah mereka sebagaimana mereka mengasihaniku sejak dari kecil”.. maka bahagialah si ibu dan bapanya di akhirat kelak. Oleh itu, didiklah anak-anak dengan didikan yang sempurna. Jangan biarkan mereka melakukan perkara-perkara yang dimurkai ALLAH depan mata ibu bapa sendiri. Membiarkan anaknya mendedahkan aurat tanpa menegur, malah ada yang senang-senang membiarkan anak perempuannya keluar berduaan dengan yang bukan mukhrim! Gara-gara “sporting”, maka bebaslah anak-anak itu tadi melanggar batas-batas pergaulan. Ingatlah duhai ibu bapa, “bagi ibu bapa yang membiarkan anak-anak melakukan kemungkaran didepan mata, maka ibu bapa itu akan disiksa dengan sekeras-keras azab dari NYA”.


Dan yang terakhir, seseorang itu akan bahagia jika memiliki suami yang soleh atau isteri yang solehah. Isteri yang soleh ialah seorang yang sentiasa bersiap sedia untuk suaminya. Jika dipanggil suami, si isteri tadi akan datang dengan pantas. Sentiasa peka dengan kehendak suami. Makan pakainya djaga dengan rapi. Baginya suami mempunyai taraf yang lebih tinggi daripada Raja. Layanan mesranya yang tidak pernah kurang buat si suami yang menjadi penghibur hati. Tempat tidur dijaga rapi, kedaaan bilik yang selesa dan sentiasa awal masuk kebilik sebelum suami hendak tidur untuk menyiapkan diri selengkapnya. Suami yang soleh pula sentiasa memberi ganjaran-ganjaran kepada isteri diatas kebaikan melayaninya selama hidup bersama. Nafkah sentiasa dijaga. Rezekinya dibahagikan dengan cermat dan bijak. Tidak dibazirkan dengan perkara-perkara yang tidak berfaedah. Ada diantara suami yang sanggup berhabis duit untuk “modified” kereta dan sebagainya sehingga terbengkalai keperluan rumah. Al-fadil ustaz ada mengatakan “sungguh rugi bagi mereka yang mempunyai suami yang sebegitu, suami yang tidak solat, yang tidak boleh menjadi pemimpin”. Ini kerana tidak menjadi masalah sekiranya lelaki yang baik memperisterikan perempuan biasa, sebaliknya padah bagi perempuan baik yang bernikah dengan lelaki yang tidak boleh menjadi pemimpin kepadanya, tidak boleh menjadi ketua keluarga. Maka berhati-hatilah dalam memilih pasangan.


Begitulah sedikit sebanyak ingatan dari al-fadil ustaz yang ana dapat kongsikan, segala yang kurang dan cacat cela dalam ana menafsir itu adalah kerana dosa-dosa ana yang mungkin saja menghijab kebaikan yang sepatutnya disampaikan. Semoga coretan ringkas ini mendatangkan manfaat pada kita. wallahua'lam, ana fakir ila ALLAH!


subhanallahiwabihamdihi..subhanallahil 'adzim... allahu allah!

Thursday, September 30, 2010

T_T Muhasabah Cintaku T_T



MUHASABAH CINTAKU

Ya Rabbana..
Masih banyak janji tak tertunai,,
Masih kaku lidah dalam berzikir,,
Masih banyak kata tidak dibuktikan,,
Masih hambar kasih yang dihamparkan..

MUDAH-MUDAHAN AKU TIDAK MATI DALAM KEADAAN YANG FASIK LAGI MUNAFIK

belum tentu lagi ni'mat ISLAM buatku pada esok hari.
belum tentu lagi ni'mat IMAN buatku selamanya.
belum tentu lagi ni'mat UMUR yang tersisa buatku.
belum tentu lagi aku aman di dalam kubur sebentar lagi,
dan tidak ku tahu apa nasibku di akhirat nanti..

MUDAH-MUDAHAN AKU DIKURNIAKAN LIMPAHAN NI'MAT ITU SELAMANYA

Ya Rabbana..

ini bukan hanya impian biasa,
ini bukan karanganku,
ini aliran sentuhan tarbiyyahmu.
ini adalah DOA yang ku pohon pada MU.
dan sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui..Maha Bijaksana..

amin YA LATIFU YA A'LIM..

SEMOGA CINTA ANTARA KITA IBARATNYA SEUTAS TASBIH..ADA AWAL..TIADA HUJUNGNYA

SUNGGUHKU MALU MENGATAKAN CINTA..TETAPI JIKA HANYA INI PELUANG YANG TERSISA..AKAN CUBA KU RAIH AGAR TIDAK TERGOLONG DALAM GOLONGAN YANG RUGI

PERKENANKANLAH WAHAI ALLAH YANG SENTIASA BERBUAT BAIK TERHADAP HAMBA-HAMBA NYA..ameen..

Wednesday, August 18, 2010

..tazkirah & hati..

tazkirah (peringatan) itu ubat bg hati yang berkarat..

Riwayat Baihaqi dari Ibn Umar.
Rasulullah bersabda : "Seseorang yang tiada mempunyai sebarang ayat (Al Quran) pun dalam hatinya adalah seumpama sebuah rumah yang kosong." Riwayat At Tirmizi.

rumah kosong?
mesti xseronok kn,, kita msti nk ad perabut dalam rumah xkisah la yg sederhana / mewah..
jd,, kita kne kumpul duit bnyak2.. xkan nk berhutang.

sama sja klau kita relate dgn hakikat sebenar,,
rumah=hati
isi lah hati dgn makanan2 rohani agar ia tidak hambar & mati kekeringan. isi lah ia dgn ILMU..

bismillah..
Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang Menciptakan,
Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah.
Bacalah, dan Tuhanmulah yang Maha pemurah,
Yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam
Dia mengajar kepada manusia apa yang tidak diketahuinya.
[Al-Alaq, 96 : 1-5]

duit=amal
kerjakanlah seberapa bnyak amal yg kamu mahu asalkn ia dilakukan dgn hati yg pnuh khusuk & ikhlas..selalunya,, kebajikan yg dipandang kecil oleh manusia itu dipandang mulia di sisi ALLAH.. sdikit / bnyak kita msti berbuat baik..krn itulah fitrah manusia,, smua org pasti nk brbuat baik btul x? xkan dapat kamu menipu diri sndiri..jd,, jgn malu2 utk zahirkan nya.. jgn nnti di akhirat sna kita berkata sambil menongkat dagu: "aduhai sekiranya aku berbuat kebajikan di dunia dahulu"..

terimalah ayat ini
bismillah..
Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma’ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah. sekiranya ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka, di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik.
[Ali Imran, 3 : 110]

perabut=ni'mat + rahmat +++
segala kesenangan itu akan dpt dirasai disepanjang perjalanan kamu menuju kepadanya jika kamu selalu bersyukur & berlapang dada dgn aturannya..

nak meni'mati segala kesenangan itu kita mesti berjual beli.. dgn sapa? sudah semestinya ALLAH S.W.T

bismillah..
Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu Telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Quran. dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan Itulah kemenangan yang besar.[At-Taubah, 9 : 111]

juga dalam firman-NYA yg lain

bismillah..
Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu Aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkanmu dari azab yang pedih?
(yaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.
[As-Shaff, 61 : 10-11]

Wednesday, June 23, 2010

monolog seorang hamba..

BISMILLAH..Ya Rahman,,Ya Rahim..

ALHAMDULILLAH..praise be to ALLAH..ALLAHU AKBAR..

ALLAHUMMASOLLI A’LA SAIDINA MUHAMMAD WA A’LA ALI WASOHBIHI WASALLIM..

Allahu allah..yang memiliki Zat teragung..kursi Mu meliputi langit dan bumi..Engkau tak pernah tidur..sentiasa sibuk menguruskan keperluan dan kehendak manusia..segala puji bagi Mu..hanya milik Mu..entry kali ni ana nk kongsi tentang monolog seorang hamba,, moga bermanfaat utk kita smua,,

*****************************************************************************

Hari ini hatiku berbisik lagi..kalimah yg Agung yakni kalimah “ALHAMDULILLAH” yg slama ini di sebut-sebut,, diulang-ulang,, dialun-alun…sungguh mendamaikan hati siapa saja yg mengucapkannya.. bila ucapan kalimah ini disebut dengan lidah,, hati membenarkan,, lalu akal terus berputar2 mengingati kebesaran Mu Yang tiada tolok bandingnya..maka ketenangan terus menyelinap di segenap panca indera.. sungguh benar pesan dr Mu..

“Hanya dgn mengatimu hati akan menjadi tenang… “

Apalah dayaku..kekuatan itu hadir dari Mu,, melatah dr ujian hidup itu perkara biasa..namun itu tak bermaksud aku akan terus-terus hanyut…oh..tidak.. adakah aku terlupa dgn firman Mu:

“Sesungguhnya Kami member tangguh kepada mereka hanyalah supaya bertambah-tambah dosa mereka”(Ali-Imran:178)

Allahu rabbi..jangan Ya Latiff..nanti tergolonglah aku dalam golongan orang yg menzalimi diri..tegur lah aku dengan apa cara sekalipun,, Ya Rahman.. kadang-kadang aku juga berkecil hati dengan manusia..sedikit sekali diantara mereka yg mengingatkan aku tntg Mu..aku lemas dgn pujian2,, aku mahu di tegur Ya ALLAH,, aku mahu mereka tahu aku ini Hamba Yang Hina..terlalu hina di depan Mu..teguran yg menyakitkan itulah bunga kehidupan..aku juga manusia biasa..kerana apa aku berfikir demikian?? Kerana Engkau telah berfirman:

“Kami akan menarik mereka dengan beransur-ansur (ke arah kebinasaan) dari arah yang tidak mereka ketahui dan Aku memberi tangguh kepada mereka. Sesungguhnya tipu daya-Ku amat kokoh.”(Al-Qalam:44-45)

Adakah aku akan kearah itu…nauzubillah,, jangan……………………jangan Engkau takdirkn itu padaku,, aku pohon…berilah hambamu ini jalan-jalan yg Engkau redhai…sebelum mata ku terpejam rapat,,selimut putih membaluti tubuh…allah…ALLHAMDULILLAH,, aku syukur sgt2 Ya ALLAH,, Engkau mengalirkan ilham pada sahabatku dan dia menyampaikan pesanan indah ini..

“Wahai diri..biarlah dirimu sentiasa jatuh bangun,merangakak-rangkak dalam taubat yang tidak menjadi,berbanding larian dosa yang maju dan laju tanpa henti-henti..tidakmengapa kau selalu menangis kerana dosa,,tapi jangan sampai kau tersenyum kerananya..”

Bagiku,, susunan ayat yg Engkau aturkan ini cukup indah..taubat yg tidak menjadi akn aku terus cuba dan cuba usaha kearahnya..akan terus mengambil peluang meminta golongan yg soleh dan soleha mendoakan kesejahteraan hidup dunia & akhirat…agar aku diterima oleh NYA..

Aku pernah berduka,bermonolog sendirian..bila satu persatu ayat ALLAH di tadabur..

“Dan pada hari itu engkau akan melihat orang yang berdosa bersama-sama diikat dengan delengu.Pakaian mereka dari cairan aspal,dan wajah mereka ditutup oleh api neraka, Agar Allah memberi balasan kepada setiap apa yang dia usahakan. Sungguh, Allah Mahacepat perhitungan-NYA. Dan (Al-Qur’an) ini adalah penjelasan (yang sempurna) bagi manusia, agar mereka diberi peringatan dengannya, agar mereka mengetahui bahwa Dia adalah Tuhan Yang Maha Esa dan agar orang berakal mengambil pengajaran ”(Ibrahim:49-52)

Sungguh lengkap peringatan Mu Ya RABB,, setelah penceritaan azab,, Engkau pujuk kami…Engkau ingat kan kami agar di ambil pengajaran…..sungguh Engkau Maha Penyantun…

Akal ku terus ligat membayangkan segalanya..

“manusia itu tak sempurna..satu hari pasti ada kesalahan yg akan dibuat..Manusia yg berdosa akan mendapat siksaan yg setimpal.. Aku juga manusia,,maka aku akn di siksa? Macm mana ni.. api panas,,itu akan aku tempuhinya,,ini bukan main2,, air mata darah sekalipun xkn dpt hapus kepedihan.. air nanah? Aku xsanggup minum,, buah zaqqum? Habis hancurlah perut ku terburai nnti..”

ALLAH…………………………………………………………….sandiwara apa yg manusia terus2 lakukan ini,,padahal sekejap saja lagi kami akan bertemu dgn Mu,,sikit hari lagi bumi akan hancur…

“Dia (Allah) berfirman, “Berapa tahunkah lamanya kamu tinggal di bumi?” Mereka menjawab, “Kami tinggal (di bumi) sehari atau setengah hari, maka tanyakanlah kepada mreka yang menghitung.” Dia (Allah) berfirman,”Kamu tinggal (di bumi) hanya sebentar saja, jika kamu benar-benar mengetahui. ” Maka apakah kamu main-main (tanpa ada maksud) dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?”(Al-Mu’minun:112-115)

Dalam fikiran aku hanya neraka,,azab dunia & kubur.. aku tahu manusia tidak layak memikirkan urusan itu..tp aku xrasa layak pn nk masuk syurga Mu…tak tahu apa pengakhiranku. .kira bertuah diri ini dpt meni’mati ni’mat IMAN & ISLAM..syukur ALHAMDULILLAH.. xpe,, kerana sifat terpuji yg Engkau miliki itu cukup meyakinkan aku tntg pesanan seorang ilmuan..

“jika sangkaan kita baik pada ALLAH maka baiklah akan jadinya..begitulah sebaliknya..”

Hanya Engkau yg memiliki sifat Maha Pemurah,,Maha Mengasihani…dua sifat ini cukup meyakin kn org yg beriman kepadanya…”Moga-moga aku tergolong dalam golongan yg benar2 beriman..”

aku takut..xda sapepn dpt bantu aku selain Engkau,,xpe kalau manusia menjahui aku tapi bukan Engkau Ya ALLAH.. aku selalu bertindak melampaui batas,, aku tahu Engkau amat tidak suka pd org yg bersikap begitu..allah,, tlg aku..kadang2 aku xsedar kesalahan yg aku buat..xpelah,, kalau manusia xsudi tegur,, biar Engkau saja yg lakukannya..malah itu peluang yg terlalu besar,,bukan senang utk dpt peluang itu.TARBIAH dari Mu itulah yg Aku dambakan..berilah..berilah…

Aku sedar,, apa saja musibah,,kesulitan,,kepayahan,,keperitan yg di turunkan itu smua bentuk teguran yg paling bagus! Aku mesti bangga dan bersemangat menempuhinya! Aturan Mu sangat……..cantik. aku akan berusaha mengingatkan diri bahawa:

“Dan siapakah yang lebih zalim dari pada orang yang telah diperingatkan ayat-ayat Tuhan-Nya,lalu dia berpaling darinya dan melupakan apa yang telah dikerjakannya?Sungguh,Kami telah menjadikan hati mereka tertutup, (sehingga mereka tidak) memahaminya,dan (Kami letakkan pula) sumbatan di telinga mereka. Kendatipun engkau (Muhammad) menyeru mereka kepada petunjuk,niscaya mereka tidak akan mendapat petunjuk untuk selama-lamanya”(Al-Khaf:57)

Wahai diriku,,

Biarlah dunia mencemuhmu,,

Dunia mentertawakankanmu,,

Perhiasan apa pn dia persembahkan padamu jgn sekali di ingini,,

Biar syaitan jatuh bergulingan,, sebanyak manapun bala tentera yg dibawanya utk menggulingmu,,

Jangan engkau khuatirkan,,

KERANA..ENGKAU TIDAK PERNAH SENDIRIAN..DIA SETIA MENEMANIMU DISEPANJANG PERJALANAN

“Ada tingkatan IMAN yg tidak boleh dicapai oleh seorang hamba dengan amalnya. Ia hanya akan dicapai bila di uji dengan pelbagai cobaan.Allah berkehendak untuk meningkatkan imannya dengan menetapkan ujian dan menolongnya untuk bersabar dan teguh menghadapinya. Jadi ini merupakan rahmat dari-Nya bagi sang hamba”-petikan dari buku “kepada aktivis dakwah(Dr.Najih Ibrahim)”

Jangan biar kelicikkan syaitan yang lemah itu membuatkan nafsu bodoh kita menang..ingatlah musuh kita itu ada 4,,yakni

Nafsu,,syaitan,,dunia,,hawa nafsu(syahwat)-Maka beringatlah,,berhati-hatilah mengatur langkah..

Wallahua’lam(aku tidak tahu)…salam mujahadah utk smua!..barakallahufik..

Saturday, May 29, 2010

Bagaimanakah Cara Kita Berdoa & Meletak Pengharapan Pada ALLAH??


SUBHANALLAH.. ALHAMDULILLAH.. ALLAHU AKBAR.. allhummasolli a'la saidina muhammad waa'la alihi wasohbihi wasallam.. bismillahi waa'la barokatillah..

sdikit perkongsian dr ana utk sahabat skalian..
ana dpt jawapan ini drp KOLEKSI SOAL JAWAB AGAMA di laman web FACEBOOK,, syukran to ALLAH syukran to those related person :

1. Ikhlas kerana Allah Ta‘ala.

2. Memulakan serta mengakhiri doa dengan menyebut dan memuji-muji nama Allah serta memberi selawat dan salam kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam.

3. Bersungguh-sungguh dalam berdoa dan merasa penuh yakin akan diperkenankan.

4. Berdoa disertai dengan kerendahan hati, khusyuk, merendahkan suara di antara berbisik dan nyaring dan diiringi dengan perasaan takut azab Allah dan penuh harapan dengan limpah kurniaNya.

5. Menghadap kiblat dan menadah dua tangan.

6. Berwudhu.

7. Berdoa dengan jalan bertawassul dengan nama-nama dan sifat-sifat Allah Ta‘ala.

8. Bertawassul dengan amal salih yang dikerjakan oleh orang yang berdoa.

9. Menjauhi segala maksiat.

Demikian juga, berterusanlah berdoa dan mengulang-ulang doa sebanyak tiga kali. Ini kerana Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam suka mengulang-ulang doa itu sebanyak tiga kali.

Daripada ‘Abdullah bin Mas‘ud Radhiallahu ‘anhu berkata:

أنَّ رَسُو َ ل اللهِ صَلَّى اللهُ عََليْهِ وَسَلَّمَ كَا َ ن يُعْ ِ جبُهُ َأ ْ ن يَدْعُوَ َث َ لاًثا وَيَسْتَغْفِرَ َث َ لاًثا
(رواه أبو داود)
Maksudnya: “Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam menyenangi supaya seseorang itu berdoa tiga-tiga kali dan beristighfâr tiga-tiga kali.”

(Hadits riwayat Abu Daud)

solat juga adalah bentuk DOA yg kta lakukan, ana pn trtanya jga bagaimana hukum menangis dlm solat.. jwpn dr KOLEKSI SOAL JAWAB AGAMA :

Perbuatan menangis di dalam solat dibenarkan iaitu menangis kerana perasaan sedih yang tidak dapat dibendung. Bukan kerana mengada-ngada atau dipaksa. Contohnya : kita akan dapat mendengar mereka yang memahami ayat al Quran apabila membaca ayat yang berkaitan dengan azab semasa solat lalu mereka akan menangis teresak-esak.

Dalil yang menunjukkan dibolehkan menangis di dalam solat dari hadith :

AbduLLah bin Syikir katanya (yang bererti) Aku melihat RasuluLLah sallaLLahu 'alaihi wasallam mendirikan solat sambil baginda teresak-esak bagaikan dadanya terdapat air mendidih di dalam cerek. (Hadith diriwayatkan oleh Ahmad, Abu Daud, Nasa'i, serta Tirmidzi yang mengesahkannya)

Dan pernah juga Saidina Umar bin al Khattab radiyaLLahu anhu menangis ketika beliau membaca surah Yusof.

Sumber Rujukan :Ustazah Zurina Khalid, Fardhu Ain dan Permasalahan, Pustaka Haji Abdul Majid, 2000

ana kagumi tntg pengharapan seorang hamba pd penciptanya! wahhhhh..alhamdulillah.. kutemu amalan para solihin..

ini antara kata ulama salaf bagaimana beliau mendatangkan khusyuk pada dirinya :

Ulama’ salaf, Hatim bin al Assam : Ditanya mengenai cara beliau beliau sembahyang.

‘Saya bertakbir dengan betul, membaca dengan tartil, rukuk dengan khusyuk, sujud dengan penuh rasa hina, saya membayangkan syurga di sebelah kanan saya dan neraka di sebelah kiri, jambatan Siratal Mustaqim di bawah kaki saya, Ka’abah di antara dua kening saya, dosa-dosa saya mengelilingi saya dan pandangan Allah kepada saya’
‘Saya menganggap inilah sembahyang terakhir dalam hidup saya dan melakukannya dengan ikhlas setakat terdaya, kemudian saya memberi salam. Saya tidak tahu samada Allah menerimanya atau tidak, sekiranya tidak, pasti Dia akan mencampakkannya (sembahyang ) itu ke muka orang yang mengerjakannya’


klau dr ana sndri.. SABAR adalah tunjang utama dlm kita brdoa,, bila berdoa seseorang hamba itu akn meletakkan pengharapan yg sgt2 tinggi pd RABB!.. kita akn berserah segala kputusan pd NYA sma ada nk beri @ x..



jd,, utk mngelak rasa kecewa/sedih/down bila ap yg di pinta itu x sprti yg di harap..kita harus benar2 faham konsep tawakkal,, yakni.. setelah jwpn di beri drp DOA yg di pohon,, kita harus SYUKUR,GEMBIRA & REDHO menerimanya.. krn "la yukal lifullahu nafsan wus 'aha: Allah tidak akan memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya"..

tawaran yg sgt hebat dr NYA,, "orang yg SABAR akn sentiasa berada di sisi Nya..".. JD xkn kita LEPASKAN peluang EMAS ni!!.. bila sabar ertinya pengharapan kita x lepas utk nya.. xkisah lah bila DIA nk jawab..manusia slalu nk cepat.. sabar la.. ap yg penting pegang kata2 ni "wahai anak2 ADAM,, pintalah2 nescaya akan AKU perkenankan"..

sebanyak mana pun ILMU yang di pelajari namun AMAL tetap di tuntut!!.. ayuh cek & update manakah ILMU yg slalu kta tidak mengamalkan nya.. susuli lah ia dgn IKHLAS yg berpanjangan..insyaallah..wallhua'lam..SALAM MUJAHADAH untuk SEMUA..

Monday, May 10, 2010

Raudah & Jannah


ALHAMDULILLAH..alhamdulillah..ALLHAMDULILLAH..segala puji bagi ALLAH..

ALLAHUMMA SOLLI A’LA SAIDINA MUHAMMAD WA A’LA ALIHI WASOHBIHI WASALLAM..

Entry kali ini sudah biasa d dengari,,di ingati.. “UJIAN”.. cerpen ringkas ini adalah perkongsian yg kecil yg ana bleh kongsikan

Di suatu petang yg hening..
“Ya ukhti..ana xkuat.. air mata dh jd peneman diri.. kenapa2?.. kdg2 ana bertanya pd NYA kenapa ana d uji seperti ini..mcm2 masukan dh d beri,, malah ana juga menyampaikan pd org lain.. ana dh jelas tntg HIKMAH2 nya.. ana dh jelas tntg HAKIKAT ujian.. tp knp ana masih rasa berat..rasa sedih..rasa xkuat???”. Kata raudah kpd sahabatnya bernama jannah.
Lalu jannah menjawab “nasihat ana,, yg prtama.. istighfar dulu bnyak2,, istighfar yg sungguh2.. xpe,, nangis lah sepuas-puasnya ukhti.. insyaallah hati jd tenang. Ingatkn pd diri sekarang ni MUSUH utama kita sedang galak melancarkn TIPU daya nya. Ingatkn pd diri yg ana buakn INSAN yg mudah d kalahkan oleh makhluk terkutuk 2.. yakinkn pd HATI bhw dgn kuasa lindungan drp ALLAH ukhti bleh jd kuat.. ingat x murobiah kita pesan ap? Dia pesan beri KETEGASAN pd diri.”

Maka berjuraian air mata yg mudah saja mengalir dr sepasang mata milik hamba kerdil itu.. kalimah “astaghfirullahal a’zim” d ucapnya berkali-kali dgn pnuh khusyuk..ada penyesalan d hatinya.. “ukhti..ana dh kalah..”bersuara kembali bila hatinya mula tenang.
Jannah memegang erat tangan sahabat karibnya itu..dia cuba meredakan tangisan raudah yg semakin teresak-esak..dgn perasaan yg penuh kasih saying,,jannah membalas “ jgn mcm 2 ukhti,, ukhti blum kalah lg..ukhti jgn lupa,, jika dh buat silap tp msih dpt rasa penyesalan itu makna nya..”

“makna nya ALLAH masih alirkan HIDAYAH pd kita,,ALLAH syg pd kita kerana masih d beri teguran..ya benar kata ukhti.. hanya menyebut namanya kita akan dpt kekuatan..malangnya lidah ana kaku,, zikirnya entah berapa patah..ana sibuk ingatkn madu’ supaya ingat ALLAH.. sdgkn ana dh tahu cri2 org munafik 2 bila berzikir,,zikirnya dlm keadaan malas.. adkh ana tergolong dlm golongan 2..” raudah menyambung kata2 sahabatnya serta merta.

Jannah faham bahawa sahabatnya itu benar2 tertekan,, lalu ayat demi ayat di sampaikan dgn pnuh hati2..bimbang manambah lukanya,, raudah yg di kenalinya bkn lah spriti itu,, jarang sekali dia mengadu. Raudah seorang yg bersemangat,,stiap penyampaiannya mampu menyedarkan banyak hati.. “raudah sahabatku,, jgn d ikutkn sgt mainan SYAITAN.. mana ad org yg xbuat dosa sehari,, kita manusia biasa,, tp kita MESTI cari kekuatan dalaman,xbleh pula kita mengguna kan alasan sbg "manusia biasa"..bahkan kita slalu d peringatkn,, waktu iman lemah mcm2 bleh jd.. jika dulunya kita seorang yg xprnah kenal erti JEMU,, jika dulu kita berusaha perangi sifat putus asa,, jika dulu kita kuat berpegang dgn JANJI2 indah dr NYA,, tp segalanya boleh musnah dgn sekejapan jika kita goyah. Apa yg ukhti buat ni btul dh. Skurang-kurang ukhti x bersendirian. Dlm keadaan iman begini memng seharusnya kita luahkan pd manusia setelah mengadu pd NYA terlebih dahulu sebelum nya.. ”. jannah terus saja member kata perangsang buat raudah utk menambh keyakinannya.



Lama raudah mendiamkn diri,, tika itu dia cuba sedaya upaya utk menangkis bisikan2 kecil itu. Di dlm hati,,dia tdk henti2 memohon pd Ilahi agar d beri kekuatan. Hati kecil nya menjerit2 mengatakan “ayuh raudah juallah seluruh jiwa mu kpd ALLAH!!!,, sabar & redha atas aturan NYA!..”.. tiba2 raudah berdiri dn mendongak kelangit. Seakan-akan mencari sesuatu. Burung2 yg beterbangan d dada langit menggamit ketenangan d hatinya. Satu demi satu ayat2 al-quran yg menceritakan penciptaan langit dn bumi berlegar2 d kepalanya, dgn tdk semena-mena raudah mentadabur alam dgn penuh keasyikan. Saat itu juga jannah sedar bhw raudah sudah pn mendapatkn kekuatan. Jannah meraskan 1 keajaiban dn bukti kekuasaan Tuhan benar2 d hadapkan pd nya. Dimana keyakinan pd ayat ALLAH: “orang yg bersabar akan sentiasa berada di sisinya….org yg mendapat hidayah dr ALLAH makin hari makin bertambah utknya sekiranya dia benar2 bersyukur…sesungguhnya pertolongan ALLAH itu amat dekat…”.
“syukran ya ukhti. Ana dh lega skrg. Ya ana ad buat kesilapan,, doakan taubat ana d terima oleh NYA ye..ana tahu stiap ujian yg kecil mahupun yg besar jika d hadapi dgn tenang,,tabah,,ikhlas & redha insyaallah smuanya tiada masalah”kata raudah kpd jannah.

Jannah menjawab “betul tu ukhti,, bukan kah org yg selalu d uji itu doanya lebih mustajab?,, bukankah ujian yg d beri itu d beri utk membuktikan tahap keimanan & kecintaan kita pd ny?.. nah..ini praktikalnya..”

Raudah menyambuh kata-kata jannah “ya ini praktikal nya atas ap yg telah kita sampaikan.. kita x boleh LEMAH,, kerana org yg beriman semakin di uji semakin mantap iman & akidah nya. Bkn semakin LEMBIK apatah lagi tersasar jauh..dn yg penting jgn merasa penat utk melakukan kebaikan,,kerana ALLAH xpernah mensia2 kn nya. Tetapkan pd hati bukan ganjaran pahala & kesenangan yg kita harapkan tetapi rahmat dn redha Nya lah yg kita impikan”…jannah menyahut “kerana masuknya seseorang itu ke dalam syurga bkn kerana pahala & amalan kebajikannya tetapi kerana rahmat dr Nya..”
Raudah & jannah serentak berkata “jangan berhenti berharap,,yakin lah dengan janji Nya..sesungguhnya janji ALLAH adalah adalah 1 KEPASTIAN”

-TAMAT-

Begitulah serba sedikit cerpen ringkas yg cuba ana kongsikan,,dimana cerita ini berkisarkan sepasang sahabat karib yg begitu akrab. Mereka sering kali bertemu & ap yg d kongsikan semuanya berkisarkan “kekuasaan ALLAH”.

Sekarng kita cuba tnya pd diri,, adakah kita pernah menghadapi situasi begini?? Apakah usaha kita bila tersedar dr kesilapan yg d buat,, adakah kita tetap teguh dgn pendirian…atau hanyut dgn tipu daya DUNIAWI…tepuk dada Tanya IMAN.
Dalam hadith nabi,, hadith ke 41 An-Nawawiyah.. “Dari Abu Muhammad Abdullah bin Amr bin Ash ra. Berkata: Rasulullah saw. Bersabda, “Tidak beriman seseorang di antara kalian sehingga hawa nafsunya mengikuti ajaran-ajaran yang aku bawa.” Hadith sahih, di riwayatkan dlm kitab Al-Hujjah dengan sanad yg sahih”…….

Di sini ana ingin beri ketegasan pd dri sndiri juga sahabat sekalian.
Beratus-ratus ayat ALLAH yg d turun kn pd nabi keseluruhannya mengandungi HIKMAH yg xternilai sekiranya setiap JIWA benar2 beriman & beramal dengan nya. AYUH kita amalkan dengan sebaik-baiknya.. sungguh,, nabi xpernah berkata bohong “kitab suci AL-QURAN & sunnah adalah satu2nya panduan HIDUP buat kita”

Insyaallah…moga kita sma2 dapat baiki diri.. amin.. “Ya ALLAH mudahkan la urusan kami..wahai ALLAH yg Maha membolak balik kan Hati tetapkan lah hati kami..”

Thursday, April 15, 2010

banyak memberi @ memusnah??

Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah Maha Penyayang...
Allhumma Solli A'la Saidina Muhammad Wa'ala ali wasohbihi wasallim..

segala puji bagi ALLAH tuhan pencipta sekalian ALAM.MAHA SUCI allah,, ALLAH maha Besar!

1 Jamadilawal 1431 Hijrah bersamaan 16 APRIL 2010,,hari yang penuh barokah,,hari kebanggaan umat ISLAM,,hari kemenangan,,hari pengakhiran..hari JUMAAT nama d beri..
hari ini hari bersejarah buat diri Hamba. walaupun EXAM dunia kian hampir namun EXAM akhirat masih tetap menjadi fokus utamaku,, afwan ini lah perinsip HIDUP ku..

Entry kali ni Hamba berhasrat utk membongkar segala KEKELIRUAN yg menimpa diriKU sepanjang penghidupanku di BUMI ini. mengapa..mengapa dan mengapa?? tiap hari IMAN mendesakku menjawab soalan2 yg xterjawab akibat KEJAHILAN ku.. zalimnya diri ini..



kita semua sedang BERMUSAFIR disini,, apa nama makhluk ni ya? Hamba jawab ae..ni nama nya BUMI,,wahhhhh hebat2..siapa lg klau bukan Dia (ALLAH) yg menciptanya..tp maksud tersirat yg ingin disampaikan ialah ini lah dia DUNIA..tmpat persinggahan sementara,, ada hadis nabi yg ke 40 hadith arbai'n An-Nawawiyah yg menyebut "jadilah orang asing atau penyeberang jalan". adakah kita ni nampak asing pada dunia?? adakah kita sedang menuntun orang dijalanan? ataukah dunia dah anggap kita ni sahabat karibnya & penglihatan kita masih kabur,,sbb 2 lah xdpt nk tuntun org??



haaa!! ni pun dunia jgk,,tapi dunia internet..,, hamba nk prgi mendalam skit. sape xknal dunia internet?? zaman skrg ni anak kecil umoq 7 tahun pn jarinya sudh laju click itu & ini. aduhai jahilnya jika d banding kn dgn Hamba ni,, jujur ana katakan bila dpt tawaran kos pengajian "Software Engeneering" di Universiti Malaysia Pahang (UMP) d saat 2 lah ana baru kenal ap itu laptop/komputer. nak guna pun xreti,,masyaallah! seingat hamba lah nak save dokumen pun xpandai! betapa jahilnya.. ini lah dia kuasa ALLAH..kun fayakun,,dulunya dunia IT musuh ana skrg dh mnjd kwn karib pula..(tiada niat utk membangga diri) ok2 back 2 da point,, berbalik pd tajuk "banyak memberi @ memusnah??"...jwpn ny ada d tangan sahabat2...tujuan ana post article ni pun sbb nk tnya pendapat.jd hanya pandangan yg xmatang shj yg mampu ana beri..



sebuah laptop mampu di miliki oleh stiap mahasiswa yg melanjutkan pengajian di mana2 IPT,,tujuan utama nk siapkan assingment & projek2 yg prlu disiapkn.. next bila ad laptop xlengkap klau xde connection dgn internet. klau x di sediakan oleh pihak Universiti kmudahan wireless dan connecter cable,,BROADBAND & cybercafe mnjd pilihan.. (xpyh la display gmbr broadband,,huuu..smua dh knal kn..ana tahu smua up to date loni!) d pendekkan cerita,, segala urusan yg mulanya ingin diselesai bnyk trgendala.. sbbnya on the way cari maklumat 2 mula lh jari 2 click itu & ini.bgus 2 mempraktikkan peribahasa yg smua org tahu 2 "sambil menyelam minum air"..ingt sahabat2,, ALLAH sgt tdk suka pd org yg melampaui BATAS,,dlm perkara baik mahupun jahat..kerana musibah akan menimpa dirimu!! disini ALLAH nk menguji sjauh mana kita menghargai ni'mat masa,peluang & kemudahan yg hidangkan. mula lah HAK2 ALLAH di abaikan atau ad juga "pengemis cinta ILAHI" yg dh terlepas bnyak peluang..zikir & tilawah hilang kemana..mutabaah (amal2 yg menghubungkan kita dgn ALLAH) makin x istiqomah & berkurangan..astaghfirullah..Ya ALLAH ampuni lah segala kelalaian kami,, dah pun ENGKAU bersumpah dlm kalam MU,,bhw manusia itu d ciptakan dlm keadaan yg lemah & lalai..maka tunjukkan kami jalan Ya ALLAH!



ni dia..kluar dh!! benda ap ni ae?? xperlu d jawab..dh tulis nya d situ,, FACEBOOK.. mcm2 tafsiran kita dpt tntg website ni tul x?
facebook tu adalah 1 rangkaian
>>jejak kasih
>>boleh rapat kn ukhuwah
>>mengenali & berkasih syg antara mukmin,,"xlengkap iman klau xsyg saudara islam seperti syg sndiri"
>>tegur sapa,,imbas memory bersama
>>boleh jalankan kerja2 dakwah,,tazkirah,,ingatan,,nasihat mnasiahti..

maka d samping BERUKHUWAH tu
>>bnyak la gambar2 d tag d sna sni,, muslimin & muslimat bebas komen sesama sendiri
>>hilang rasa malu
>>mesra ALAM smua nya
>>pengorbanan (jgn sampai wujudnya MURKA Allah)
>>husnuzhon (bersangka baik)katanya..
>>nak share2 idea
>>hacking time!

xcukup dgn FB,,blogging menjadi pilahan..



bagussssssssssssssssssssss sagt2 harapan SUCI & MURNI tue
disamping 2 adakah kita peduli HAK2 ALLAH?? waktu solatnya d jaga x? yg d sampaikan 2 d amal x? hubungan & pandangan ALLAH d ambil pusing???? tanya lah iman 2..ana sendiri pn ada gk ter "kantoi" ALLAHU RABBI ampun ya ALLAH,,KOTOR & HINA nya diri ni,,slalu sahaja MENZALIMI diri sndri.."DAN MUSIBAH APA PUN YANG MENIMPA KAMU ADALAH KERANA PERBUATAN TANGANMU SENDIRI, DAN ALLAH MEMAAFKAN BANYAK (DARI KESALAHANMU)" (AS-SYURA:30) ..sbb 2 lah article ni di POST,, biar terhantuk skit IMAN ni,,accident lg bagus..(anggaplah itu sebagai TARBIAH & teguran dr ALLAH)

BERITA BAIK untuk diri: akhirnya setelah beberapa bulan perkenalan dgn website FB ni,,baru lah diri ini tahu kenapa ia menjadi KEGEMARAN ramai,,dan yg paling best..account FB dh pn deactive kn..alasanku,,nk rehat sebentar dr PENTAS dunia

smua insan mahukan ini..



ILMU..ilmu..ILMU,, jd carilah ia dgn cara yg d REDHAI nya..cara yg bersih dr sgl perkara halal & haram,,jaga HAK Dia wahai diri & sahabat.








juga ini..






success2!! berjaya di AKHIRAT & DUNIA.. berjaya menuju "syurga"..jd kunjungilah taman2 raudah,,PENUHILAH tuntutan iman mu wahai dri & sahabat,,makanan ROHANI sgt2 penting..






GUNA nasihat dari ALLAH & kekasihnya Nabi Muhammad S.A.W....jgn buang masa untuk beramal ,,cepat putus asa dgn ujian yg xseberapa tu,,INGAT ALLAH sgt lembut pd HAMBA nya..x d ujinya kita klau kita xkuat,, jd sangka baik lah..dh jgn LEMAH2 OK!



BUKAN d baca semata,,tadabur dgn sumber2 yg benar & sahih..klau para sahabat 2,,bila d tanya mengapa AL-QURAN d baca?? jawapannya > kerana mahu ambil tahu apa yg diperintahkan oleh ALLAH & akan d laksanakan.."sami' na wa ato' na: kami dengar kami taat"..ya,, xsmua org bleh jd SEHEBAT mrk,,tp ap salahnya berusaha! sesungguhnya ALLAH xpndang hasil tp usaha yg d hitungnya..

lagi 1..bnyak2 kn amal cara hidup BERSUNNAH,, dh biasa dengarkn? jd JOM amalkan!



cerita2 para sahabat,,serikandi & pejuang2 islam pun xabih lg kaji,, jd mula lah dr sekarang..wahai diri,, xmalunya kamu mengaku sayang,,kasih,,mendamba CINTA Nya JIKA Xd susuli dgn BUKTI yg nyata..

akhir kalam: PERSAHABATAN tetap d teruskan,, guna lah methode2 yg d anjur nabi,, ziarah pn kurang,,mcm mna nk mantop ukhuwah..DUNIA IT tetap ada KEPENTINGAN nya.. bijak2 lah ambil peluang yg ada utk cari ILMU dunia & AKHIRAT nya. Banyak lg tanggungjwb kita utk bantu AGAMA Allah,, jgn smapai kita menjd golongan yg d siksa oleh ALLAH krn tdk d sedari KEBAIKAN yg d lakukan adalah KEMURKAAN bg ALLAH.

"CINTAI lah ALLAH nescaya kau di senangi dunia,kejarlah ALLAH nescaya dunia akan mengejar mu. Jangan sesekali mengejardunia kerana ALLAH akan meninggalkanmu dan dunia akan berpaling menipu daya dirimu. Utamakan pandangan ALLAH kerana pandangan manusia adalah suatu matlamat yang mustahil dipenuhi"



SERIUS > MENUNGGU HARI PERTREMUAN
DUNIA > UNTUK MENUJU AKHIRAT
DUIT > UNTUK MENERUSKAN HIDUP
KASIH > UNTUK MELENGKAPKAN IMAN

kejar AKHIRAT tanpa meninggalkan DUNIA,,itu lah keputusan HAMBA yg BIJAK..
BERMUJAHADAH dlm perjuangan..JIHAD FI SABILILLAH mnjadi pilihan..

hidup untuk memberi sebanyak-banyaknya..MATI SYAHID impian insan yg BERNAYWA!!
~~SALAM MUJAHADAH DARI HAMBA YANG HINA~~

Sunday, April 11, 2010

Rahmat Kasih Sayang NYA..SYUKRAN ALLAH

hadith Arbai'n An-Nawawiyah yg ke 42



Dari Anas ra berkata, aku mendengar Rasulullah saw bersabda: ‘Allah SWT berfirman, “Wahai anak Adam! Selama engkau berdoa dan berharap kepada-Ku, niscaya Aku ampuni segala dosamu yang telah lalu dan Aku tidak pedulikan lagi. Wahai anak Adam! Jikalau dosamu membumbung setinggi langit kemudian engkau memohon ampunan-Ku, pasti engkau Ku-ampuni. Wahai anak Adam! Andaikata engkau datang kepada-Ku dengan kesalahan sepenuh bumi, kemudian engkau menemui-Ku dalam keadaan tidak menyekutukan-Ku sedikitpun, pasti Aku akan mendatangimu dengan ampunan sepenuh bumi pula”. (HR. Tirmidzi dan ia berkata bahwa hadits ini hasan shahih)



Redha
Album : Allahu Rabbi
Munsyid : In-Team

Usah di salahkan takdir yang melanda
Renung kembali sejarah silam
Dengan membiarkan ku sendiri
Ku terumbang ambing mengenal diri

Mujurlah Allah itu mengasihi
Aku diberi arah petunjuk
Berlindung dengan Allah
Menerus kehidupan
Ku mengenal makna
Dosa dan pahala

Dengan kehendakNya
Kau datang semula menghampiriku
Dan aku terpaku
Hingga ku hilang tiap bicara

Bukan ku menjauhi
Tetapi amat sukar sekali
Bila kenang kembali
Aku disisih dan dibuang ke tepi
Malah aku tidak dipeduli

Allah Maha Mengetahui
Yang ada dihati
Biar Dia menentukannya

Usah disalahkan takdir yang melanda
Renung kembali sejarah silam
Ku redha dan sedia. terima
Yang tertulis dalam kehendakNya

AKU BERKATA: lirik yg terpilih ini sekadar renungan buat hati yg lara..ayuh hayati bersama,,sesungguhnya AKU terlalu RINDU pada mu Ya ALLAH juga kekasih Mu yg MULIA itu..hajat di hati mahu bertemu di AKHIRAT sana,,wlaupn diri yg HINA ini tdk layak utk mengharap suatu yg sukar d gapai,,namun izin kn daku utk berusaha ke arahnya..ameen YA RABB..Engkau xpnah lokek krn sifat PEMURAH & PENYAYANG yg Engkau miliki itu menambah keyakinan ku

Salju di HATI



Tuhan Yang Esa
Album : Impian Kasih
Munsyid : In-Team

Di dalam cahaya-Mu Tuhan ku harap pertunjuk-Mu
Di dalam sinaran purnama ku mohon keampunan
Moga terlerailah segala dosa-dosaku
Mogaku jadi hamba yang bersyukur

Tuhan yang Esa udara yang ku hirup
Terasa nikmat-Mu yang menggunung
Tidak tehitung harga nilaiannya
Oh Tuhan, Kau Pengasih, Maha Penyayang

Oh Tuhan di depan ujian
Terasa diri ini memerlukan-Mu
Ku harap Kau lindungi hamba yang lemah ini
Kau Tuhan Maha Kuasa Maha Pengampun

C/O
Ku harapkan pintu taubat-Mu terbuka luas
Untuk hamba-Mu yang sering leka
Dengan rahmat-Mu dan kasih sayang-Mu
Kau ampunkanlah segala dosa-ku
Moga selamat di dunia dan akhirat

Lagu & Lirik : Munif Ahmad
Hijjaz Music Entertainment (M) Sdn. Bhd.

Saturday, February 27, 2010

kata-kata imam asy-syahid hasan al-banna



"wahai ikhwan, perlengkapkanlah dirimu dengan mendapat tarbiyah yang sahih dan pengalaman serta ujian yang terperinci... ujilah para bakal pejuang dengan amal yang kuat yang banyak, yang tidak disukai oleh mereka, yang membebankan mereka dan pisahkanlah mereka dengan hawa nafsu dan kebiasaan mereka agar mereka tahu apa itu HAKIKAT PERJUANGAN..."

kata2 ini telah mengetuk iman ana,,mmg benar..tarbiah bukan segalanya,,tp tnpa tarbiah segalanya sia2..

ANDAI perjuangan ini mudah pasti ramai yg menyertainya
ANDAI perjuangan ini singkat pasti ramai yg istiqomah
ANDAI perjuangan ini mnjanjikan kesenangan dunia pasti ramai yg tertarik pd ny

tp hakikat perjuangan bukan begitu,,
turun naiknya,,
sakit pedihnya,,
umpama kemanisan yg tdk trhingga..

ANDAI rebah >> bangkit semula
ANDAI terluka >> ingatlah janjinya

antara yang lainnya kata2 beliau:

"Kebahagiaan kita tidak terletak pada harta,
tidak pada penampilan diri, tidak juga pada gemerlap perhiasaan dan keindahan dunia.
Ukuran kebahagiaan terkait erat pada hati dan ruh manusia yang mendamba ridha Tuhannya.."

"Saya berjanji akan menjadi orang yang istiqamah yang menunaikan ibadah serta menjauhi segala kemungkaran. Menghiasi diri dengan akhlak-akhlak mulia dan meninggalkan akhlak-akhlak yang buruk.
Memilih dan membiasakan diri dengan kebiasaan-kebiasaan islami semampu saya."

"Wahai manusia, setelah kehidupan yang pendek ini. Kamu akan menjalani kehidupan yang abadi. Bila kamu memahami rahasia tugasmu dalam kehidupan ini dan mengikhlaskan amal untuk Tuhanmu, ada kenikmatan yang menanti."

bahan yang boleh di rujuk:
Judul Buku : How to be like Hasan Al Banna
Penerbit : DAR! Mizan
Penulis : Herry Nurdi
Waktu Terbit : Cetakan I, September 2006/Sya’ban 1427 H

moga2 kita benar2 mengambil peduli apa yg cuba d sampaikan oleh beliau,,insyaallah
jdlah pengemis cinta ILAHI,,perindu SYAHID ABADI,,salam perjuangan

Sunday, February 21, 2010

Luahan Sang Perindu Syahid..



Ya Allah..
Sungguh berat kaki ini untuk melangkah..
Terasa sesak nafas di dada ini..
Air mata terus berguguran membasahi pipi..
Seakan ada beban yang berat menghempap diri ini..
Tetapi dengan baki kesabaran yang tersisa ini..
Aku masih lagi di beri peluang mencari CINTA mu..terima kasih Allah..
Aku tak peduli..dalam apa jua kepayahan,,tak akan mudah ku menyerah kalah ..

Mengapa Ya Allah..mengapa..
Subhanallah..
Bila iman mula berfikir..
Bila iman mula bersuara..
Dengan kurniaan ni’mat kasih sayang Mu yang menyinari diri..
Dengan keadaan hati yang telah retak menanti belah..hati yang sarat dengan dosa dan maksiat..
Akhirnya kepahitan itu dapat aku telan dengan penuh keni’matan..

Aku percaya
Bahawa kekuatan ini adalah datang dari Mu..aku yakin..aku pasti..ia datang dari Mu..
Kerana.. sesungguhnya segala kekuatan adalah milik Mu
Segala kebesaran adalah milik Mu
Sesungguhnya kerajaan Langit dan Bumi adalah milik Mu
Dan Engkau tidak pernah merasa berat untuk menguruskannya
Sepanjang masa Engkau dalam kesibukan..
Tetapi tidak satu pun di antara kami terlepas dari jagaan Mu..
Itulah bukti kebesaran Mu..

Maafkan aku Ya Allah..
Kadang kala ucapan CINTA yang aku lahirkan itu tidak aku susuli dengan bukti yang nyata dan kukuh..
Aku berdoa untuk bertemu dengan Mu..
Aku tak malu untuk menyatakannya walaupun aku sedar hasrat itu terlalu sukar di gapai..
Tiap detik yang berlalu tidak benar-benar menunjukkan kesetiaan CINTA antara kita..
Walhal aku tahu pertangungjawaban akan pinta..
Atas tiap perkara yang aku lakukan dengan hati,mata,lidah dan perbuatan..
Segalanya akan di soal oleh Mu Ya Allah..

Ya rabb..
Sekarang aku sedar bahawa perjalanan ini tak akan dapat di teruskan
Bila pinjaman ni’mat iman di tarik semula
Bila urusan dunia melebihi akhirat..
Bila godaan syaitan menguasai diri..
Astaghfirullahal a’zim..
Tidak ..tak akan aku biarkan,,kerana aku akan buktikan bahawa syaitan itu lemah
Walaupun kelicikannya sering menjatuhkan ku dari landasan yang benar..
Tapi itu bukan alasannya..
Tak semudah itu dia dapat mengusai diri ini..
Izinkan aku Ya Allah untuk menentang dan membuktikannya..

Ya Rohman..Ya Rohim..
Bantulah diri ini tika langkah mulai kaku..
Bekalkan lah aku kekuatan..
permintaan sekecil ini sangat mudah untuk Engkau perkenankan..maka perkenankan lah
Keimanan yang senipis kulit bawang ini bahkan lebih nipis dari itu tak akan menebal
Jika tidak dibajai dengan bajaan taqwa
Bajaan kesabaran
Bajaan tawakkal dan redho
Bajaan pentarbiahan..
Kurniakanlah wahai Allah yang Maha Perkasa!!

Kini akan ku tanam sedalam-dalamnya ingatan dari Mu
Agar rela menjual dunia untuk akhirat
Rela mengorbankan diri mencari keredhaan Mu
Menjadikan dunia sebagai ladang untuk bercucuk tanam..membawa pulang ke destinasi yang abadi
Kehidupan di dunia tidak lebih dari satu hari..
Hari pertemuan akan tiba sebentar lagi
Bumi ini akan hancur sehancurnya..
Mengejar akhirat tetapi tidak melupakan bahagian dunia..
Janji Mu pasti berlaku,,siksaan Mu amat KERAS..
Akan cuba aku ingati selagi nafas masih bersisa..
Insyaallah dengan perkenan Mu Ya Karim

Inilah luahan hati ku,,
Terimalah hajat ku,,
Terima lah hasrat ku,,
Terimalah daku sebagai HAMBA Mu..
Hadir lah di sisi ku sepanjang waktu..kerana aku sentiasa memerlukan Mu dalam setiap urusanku..
Mahligai hati ini hanya untuk Mu..untuk Mu selamanya..
Sesungguhnya diri ini lemah,,tidak sempurna,,penuh dengan cacat cela
Akanku sujud serta merendah kan diri ini ke tempat yang paling bawah kepada Mu..
Kerana sesungguhnya SOLAT,IBADAH,HIDUP,MATI,JIWA ku hanya untuk Mu..hanya milik Mu..
Insyaallah!!

Allah..Allah..Allah..Allah..Allah..Allah..Allah..Allah..Allah..Allah..Allah..Allah..Allah..Allah
Is the best!!!

Wednesday, January 27, 2010

Seriuskah KITA??



Bismillah hirrahman nirrahim..
Dengan Nama ALLAH yang maha pengasih maha penyayang
Assalamualaikum w.h.r

selawat utk junjungan mulia kekasih ALLAH nabi Muhammad s.a.w,,keluarga baginda,,sahabat2,,para tabi',,tabi' tabi'in,,serta pada sesiapa shj yg tetap & terus mengakui kalimah LAILAHAILALLAH...

alahamdulillah,,dgn izin NYA ana masih d beri kesempatan untuk merasai nikmat nyawa,,serta kesempatan utk publish post ini..sekian lama ny blog ini menyepi akhirny dpt jg d update ats izin dari NYA..

Ini lah post yg prtama bg thn baru ini thn 1431 H..huuu,,sibukk???
xla..ap yg sibuk ny?? mana dia masa yg ALLAH bg tu?? jgn2 sbuk dgn maksiat..sahh..maksiat la tu!!

mana x ny,,nk kata sbuk cari cinta ALLAH mana bukti ny..cukup ke dgn memegang kata2"I'm busy seeking 4 da love of ALLAH"???(ana la 2,,juz motivate diri)..wahai diri yg HINA ini..cukup2 la tuhh..

serius xni???
serius x nk hadapi SAKARATUL MAUT??
SERIuS x nk hadapi Alam barzakh??
serius x nk hadapi Malaikat Maut??
serius x nk trima buku amalan??
serius x dlm beribadah??
serius x nk SYURGA DIA??
serius x nk jauihi NERAKA NYA??
SERIUS X NK BERJUMPA DGN ALLAH...
masyaallah..serius xni???!!!!

tepuk dada tanya IMAN..

dah tu ap persiapan,,cukup ke dgn keinsafan & penyesalan???
jgn hanya pndai mnasihati & menyampaikn..mana bukti ny
bagaimana dgn pesanan "mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan" (61:2)..

sempat lg ke utk mengatakan..
>>sekajap lagi pn sempat
>>aku xkuat
>>guna kaedah yg last la "tegah kemungkaran di hati je" kira ok la 2
>>hari esk masih ada
>>nanti2 lah,,aku sibuk skrg ni
>>tenguk la nanti bila senang..

masing2 akn dtg menghadap ALLAH dgn nasib & buku amalan masing2,,
pandai2 la fikir & bertindak,,
pandai2 la atur cara hidup,,
pandai2 la buat keputusan

Pesanan buat diri & sahabat skalian..keseriusan kita utk mengahadapi hari pengadilan akn menentukan nasib kta d sana,,

pesanan dari ALLAH
>>(2:207-208)
>>(25:75)
>>(33:21)
>>(33:35)

afwan kathira,,ana xsempat nk kupas satu2 ayt,,jka ad pandangan & perkongsian sila2 la comment..
buat sahabat seperjuangan,,INGAT!! Allah SENTIASA ad bersama kita!! jgn takut jgn gentar,,jadilah "orang asing @ penyeberang jalan" (hadith 40:An-Nawawi)

renung2kn & slmt beramal!!!..^_^ salam..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget